Tuesday, December 30, 2014

Iskugle med hvid chokolade, granatæble og lakrids



I min jagt på årets nytårsdessert faldt jeg over en lækker opskrift hos chokoladepigen Maja. Hun har de lækreste opskrifter, og de mest indbydende billeder. Da jeg ovenikøbet var så heldig, at jeg fik en isskål til min Kitchen Aid i julegave af Søgaard-expressen, skulle der selvfølgelig indgå hjemmelavet i i desserten.

Jeg faldt over en opskrift på en hvid chokoladekugle med lakrids og dertil granatæbleis. Det skulle vise sig at være noget af et projekt! Ihvertfald at finde en form til at lave kuglerne, haha. Jeg var i adskillelige butikker i hele Aalborg i forsøget på at finde en silikoneform med halvkugler... Men uden held! Til sidst fandt jeg en metalform med fodbolde, og den røg med hjem! I mangel på bedre er den ganske udemærket, men jeg tror altså stadig jeg skal ud og investere i den rigtige form :)

Bortset fra vanskeligheder med udstyret, så er det faktisk en utrolig nem opskrift!



4 personer

Chokoladekugler

100 g. GOD hvid chokolade

Smelt chokolade i en skål over vandbad og temperer den.Tag skålen af varmen, og bland rålakrids i. Fordel et tyndt lag chokolade i halvkugle-silikoneformene. Sørg for, at kanten er helt jævn, så halvkugleskallerne kan samles fint. Sæt formen i fryseren indtil servering.

Granatæbleis

230 g. granatæblekerner
150 g. sukker
100 ml. fløde
100 ml. minimælk
Lidt friskpresset citronsaft

Blend granatæblekerner, og si kernerne fra. Kom granatæblesaft, mælk, fløde og sukker i en skål, og rør rundt, indtil sukkeret er opløst. Smag til med lidt citronsaft. Kør massen på ismaskine, og sæt den i fryseren indtil servering.

Samt
4 tsk. sød lakridssirup fra Bülow
2 tsk. pufsukker
4 spsk. friske granatæblekerner
Fordel 1 tsk. lakridssirup på hver tallerken. Placer en chokoladehalvkugle oven på siruppen. Fordel 1/2 tsk. pufsukker og 1 spsk. friske granatæblekerner ned i hver chokoladehalvkugle. Kom en kugle granatæbleis ovenpå. Fuldend kuglerne ved at placere resten af chokoladehalvkuglerne ovenpå. Server straks iskuglerne.


I ønskes et rigtig godt nytår!

No comments:

Post a Comment