Sunday, March 9, 2014

Forår og hindbær macarons (med lakrids)


Hold da op for et lækkert vejr, foråret er i den grad på vej :) Jeg fik lyst til at bage fine lyserøde hindbær macarons, og vupti, ud i køkkenet kom jeg. Jeg har tidligere bagt macarons, men denne gang skulle de altså matche det skønne vejr! Jeg valgte derfor at lave hindbær macarons, for om noget, så skriger det da sol og varme.

Der er mange der ikke tør begive sig ud i at bage macarons, men det er altså ikke så svært. Jeg fandt en rigtig fin guide med do's and dont's. Jeg formåede simpelthen at bage en portion hvor ALLE blev perfekte. Blank overflade, en "fod" og sprød ydre med sej midte - så bliver man altså ret glad :)


24 macarons

Dej

43 g. mandelmel
75 g. flormelis
1 stor æggehvide
25 g. sukker
Hindbæressens (efter smag)
lyserød pastafarve

Hæld æggehvide og sukker i en skål, og pisk ved laveste hastighed i cirka et minut. Pisk derefter ved højeste hastighed i et par minutter – indtil marengsen danner bløde toppe. Vend mandelmel, pastafarve og hindbæressens i hviderne. (Pres dejen mod siderne af skålen med en dejskraber – cirka 35 gange.) Hæld blandingen i en sprøjtepose med rund tyl, og sprøjt små runde cirkler ud på en bageplade beklædt med bagepapir. Eller brug en macaron silicone måtte.

Lad de ubagte bunde tørre ved stuetemperatur i cirka en halv time. Bag dem herefter ved 150 grader i ca. 12 minutter.

Hindbærcreme

50 g smør
150 g flormelis
½ tsk vaniljeekstrakt
Hindbæressens (efter smag)
Lyserød pastafarve

Evt. lakridspulver

Rør alle ingredienserne sammen, og kom cremen i en sprøjtepose. Herefter sprøjtes der et lag creme ud på halvdelen af macaronerne. Jeg valgte at komme et drys lakridpulver i nogle af mine. Herefter parres macaroner op og lukkes. Dem med lakrids, gav jeg et lille drys mere på toppen, så man kunne se forskel.

Når de er lagt sammen med fyld, skal de helst spises samme dag, for at bevare sprødheden. Men ellers kan de opbevares i en lufttæt beholder i et par dage, og først lægges sammen når de skal serveres.

Foråret blev fejret med en sprød hindbær macaron :)

No comments:

Post a Comment