Monday, February 3, 2014

Gammeldags fastelavnsboller med creme... og et strejf af lakrids


Da jeg i sidste uge havde bagt lækre fastelavnsboller med remonce, creme og chokolade besluttede jeg mig for, at målet for februar måtte blive, at finde opskriften på verdens bedste fastelavnsboller! Derfor fortsatte jeg jagten i søndags. Opskriften fik jeg af min mor, som altid bagte fastelavnsboller da jeg var lille! Hun bagte nogle med creme og nogle med creme og syltetøj. Jeg har aldrig rigtig forstået ideen med syltetøj i en fastelavnsbolle, så jeg holdt mig til dem med creme. 

Denne her opskrift giver de lækreste, luftigste gammeldags fastelavnsboller med vaniliecreme. Og nå ja, for lige at pifte dem lidt op, lavede jeg en lakridscreme og kom i halvdelen af dem. Haps for en lækker sag! Det skal I tage at prøve :)

Jeg lavede mini fastelavnsboller, da de skal bruges til min fødselsdag i weekenden. Jeg har det med at lave alt for meget kage og alt for mange forskellige kager (!), så derfor er det rart med små kager, så man har plads til at smage det hele.



20 mini fastelavnsboller

Dej

35 g. gær
1 dl. lun mælk
100 g. smeltet smør
1 æg
2 spsk. sukker
1/2 tsk. salt
250 g. mel

Gæren røres ud i den lune mælk og smeltede smør. Herefter røres ægget ved og sukker og salt tilsættes. Melet æltes i. Dejen hæves i 15 minutter. Rul herefter ud til 0,5 cm tykkelse og skær firkanter i passende størrelse, alt efter om det skal være mini eller almindelig størrelse. 

Creme

Kornene fra en 1/2 vaniliestang
1 æg
15 g. sukker
2 spsk. Maizena
2 1/2 dl. mælk

Vaniliekornene skrabes ud og piskes med æg, sukker og maizena. Mælken varmes og blandes med æggeblandingen. Hæld blandingen af æg og mælk tilbage i gryden, og opvarm mens du pisker til cremen bliver tyk.

Lakridscreme

Der tilsættes lakridspulver til ovenstående creme. Jeg tilsatte 1 spsk. lakridspulver, men smag til og tilsæt mere eller mindre alt efter smag :)

Kom nu en skefuld creme på firkanterne. Herefter foldes hjørnerne sammen og placeres med hjørnerne ned mod bagepladen. Pensel bollerne med æg og bag dem ved 210 grader i ca. 10 minutter.


Jeg kom kakaoglasur på bollerne med vaniliecreme, og smeltede en smule hvid chokolade og kom på lakridsbollerne og toppede med et strejf lakridspulver.

Der er altså bare et eller andet over en gammeldags fastelavnsbolle med creme! Men, dem her med lakrids, de er altså heller ikke at kimse af. Fordelen ved mini fastelavnsboller er også at man godt må spise to ;)

No comments:

Post a Comment