Monday, December 30, 2013

Toppen af kransekagen


Så nærmer vi os nytårsaften, og selvfølgelig skal der kransekage til. I år har jeg forsøgt mig med at lave en kransekagetop hvilket egentlig ikke er særlig svært. Hvis du vælger at lave denne, skal du dele din kransekagemasse op i 300 g. stykker, og rulle dem til de er 80 cm lange - så har du den perfekte tykkelse. Herefter deler du bare i 8 cm, 10 cm, 12 cm osv. Til din kransekagemasse er brugt. Ellers er de små kransekagestænger jo også altid en succes. 3,2,1 SÆT I GANG!


12 stk (lav dobbelt portion til kransekagetop - ca. 10 personer)

Kransekagemasse

250 g. rå marcipan
75 g. flormelis
20 g. æggehvide

Marcipan og flormelis æltes godt sammen. Herefter tilsættes æggehviden lidt efter lidt. Når masser er ensartet og jævn kommes den i en pose og på køl i 2 timer.

Herefter rulles dejen ud til en lang pølse og skæres i stykker af 5 cm. Man kan "klemme" kanten så den får en flot skarp kant.

Bag kagerne i 15 minutter ved 200 grader, til kagerne er let gyldne. Kom evt. en bageplade ekstra ind i ovnen, så kagerne ikke bliver for brændte i bunden.


Når kagerne er kolde, dyppes enderne i smeltet chokolade og pyntes med en fin stribe glasur. Mine kransekager har fået et drys glimmer - det er jo kun nytår en gang om året ;) 

Derudover har jeg lavet en variant med en stribe nougat i midten. Her har jeg pyntet med smeltet lys chokolade. Den sidste variant er med lakrids. Jeg kom en smule lakridspulver i kransekagemassen, og trillede som beskrevet ovenfor. Da den skulle pyntes smeltede jeg hvid chokolade og dryssede bagefter med lakridspulver. En lækker og en smule anderledes kransekage.


Godt nytår derude :)

1 comment: