Sunday, October 6, 2013

Oreo kage


Da min kære kusine skulle holde house warming, havde jeg tilbudt at lave desserten. Det skulle være noget nemt, og det måtte ikke kræve fryserplads. Valget faldt derfor på en Oreo kage! Det måtte blive et sikkert hit, for hvem kan ikke lide Oreos?? Og nå ja, da jeg havde lavet for meget dej, var der til en lille springform også. Så kunne jeg ligeså godt smække endnu en sammen, og sende ned til nevøen der skulle holde 1 års fødselsdag for sine venner. De mål jeg har oplyst, passer til en 20 cm. springform.

Jeg har tidligere lavet Oreo kiks og Oreo cupcakes og hver gang har de været en succes. Denne kage har lækre chokoladebunde og skøn Oreo creme i midten med et lag af knuste Oreos. Jeg smurte siderne op med den samme creme. Jeg valgte at bage bundene udfra Kage Dage - The Hummingbird Bakerys opskrift på chokolade cupcakes.


3 bunde (20 cm. springform)

Dej

160 g. smør
560 g. sukker
400 g. mel
80 g. kakao
2 spsk. bagepulver
1/2 tsk. salt
4 æg
5 dl. mælk

Smør, sukker, mel, kakao, bagepulver og salt røres sammen til det ligner krummer. Herefter røres æg og mælk sammen og hældes langsomt ned til krummerne, mens mixeren kører på lav hastighed. Rør dejen til den er glat og ensartet.

Dejen kommes i en springform 20 cm og bages i ovnen ved 190 grader i ca. 45 minutter. Lad kagen køle helt af, og del den så i 3.

Oreo creme

480 g. blødt smør
1 kg. flormelis
8 tsk. vaniliesukker
4 spsk. mælk

Alle ingredienserne røres sammen og piskes i ca. 5 minutter, til det giver en luftig creme. Smag evt. med mere vaniliesukker.

1 pk. knuste Oreos

Nu er kagen klar til at blive lagt sammen, med et skønt lag Oreo creme på hver bund og et drys knuste Oreos. Jeg smurte kagen op med den resterende creme, og dryssede Oreos hele vejen rundt.


Undskyld den dårlige billedkvalitet. Da jeg ikke så godt kunne skære et stykke af kagen, inden den blev afleveret til fødselaren, er billedet taget med telefon.

Kagen blev et hit, både ved den ene og den anden modtager! Så den må jo nok laves igen på et senere tidspunkt :)

No comments:

Post a Comment