Monday, April 1, 2013

påskens citronmåne


I dag blev påsken fejret for sidste gang i år, og i den anledning havde jeg bagt en citronmåne. Da jeg var, fik vi ofte citronmåne hjemme hos min oldefar og gerne med en skive Carte D'or vanilieis til, og jeg var helt tosset med den! Derfor syntes jeg det var på tide selv at give mig i kast med den, og det var der egentlig ikke mange ben i.



14 stk. LAV GERNE KAGEN DAGEN FØR DEN SKAL SPISES

Dej A

1  vaniliestang
125 g. sukker
250 g. smør
125 g. flormelis
150 g. hele æg
100 g. æggeblommer
190 g. hvedemel
65 g. kartoffelmel
Revet skal og saft af 1 vasket citron

Dej B

125 g. ren rå marcipan
85 g. sukker
50 g. smør
75 g. hele æg

Dej A: Flæk vaniliestangen på den lange led og skrab kornene ud med en lille kniv. Mas kornene sammen med lidt af sukkeret med kniven.

Rør smørret, sukker, flormelis samt vaniliesukker luftigt. Tilsæt æg og æggeblommer roligt og lidt ad gangen under omrøring. Bland hvedemel og kartoffelmel og sigt det ned i dejen. Vend det forsigtigt i sammen med revet citronskal og -saft.

Dej B: Ælt marcipanen og sukkeret sammen med hænderne. Ælt smørret i lidt ad gangen. Når alt smørret er æltet med, tilsættes æggene ligeledes lidt ad gangen.

Vend dej A og dej B sammen og fordel dejen i en smurt springform. Bag kagen i ovnen ved 190 grader i 35-40 minutter.

Næste dag laves glasur, hvor vand erstattes af citronsaft, og kagen pyntes med revet citronskal. En dejlig frisk kage, som er perfekt her til foråret.

No comments:

Post a Comment