Monday, March 4, 2013

gammeldags rabarber kringle

... eller vel nærmere rabarber stang. Som jeg viste igår, fik jeg nemlig bagt en god gammeldags kringle i rabarber udgaven. Da min søster og svoger solgte kolonihaven, fik jeg lov at plyndre haven for rabarber, og det er altså de sidste af disse der er blevet brugt.



Opskriften fandt jeg i Meyers bageri, som bestemt er en skøn bog. En god blanding af brød og kager, som alle er forholdsvis nemme at gå til.

Én rabarber stang (8 personer)

Dej

1 dl. mælk
25 g. gær
1 æg
225 g. hvedemel
8 g. sukker
3 g. salt
50 g. smør

Gæren røres ud i mælken og æggene tilsættes. Hvedemel, sukker, salt og smør røres sammen med mælken. Ælt dejen godt igennem og lad den hæve i én time.

Fyld

50 g. rabarber
1 spsk. sukker
50 g. marcipan
50 g. sukker
50 g. smør

Rabarber og en smule sukker koges til en kompot.

Marcipan og sukker røres sammen og den bløde smør tilsættes. Rør kun en smule, da remoncen ellers vil flyde ud af kagen.

Dejen rulles ud (50 cm. lang og 18 cm. bred) og der smøres en stribe remonce og rabarber kompot ud langs dejstriben. Fold først den ene side ind mod midten og derefter den anden. Stangen smøres med æg og drysses med perlesukker og nødder efter smag.

Lad stangen hæve én time mere og bag den så i 25 minutter ved 200 grader.



Mmmh, en kage der i den grad tager forskud på forårets mange glæder!

2 comments:

  1. - og den VAR LÆKKER!
    Den SKAL altså bages igen! - jeg er ellers ikke til kringle, men det er lige før det bliver min nye yndlings kage!

    ReplyDelete